Philomena

 
 
Filmen jag såg, som jag lova att berätta om är baserad på den verkliga händelsen om Philomena och hennes sökande på sin förlorande son.
 
Vi får ta del av den här gripande, men ändå vackra berättelsen Philomena som i 50 år burit på den tunga hemligheten om när hennes son togs ifrån henne. Philomena söker upp Martin Sixsmith, en jornalist som nyligen blivit sparkad från sitt arbete för att få hjälp med sökandet efter hennes son, och vad som hänt honom. Philomena födde som ung och ogift sin son som hon tvingades lämna bort till klostret hon födde barnet i, som i sin tur sålde barnet till rika amerikaner, medans hon själv fick stanna kvar och arbeta i klostret tvätteri som straff för hennes synd. Tillsammans med Martin reser de till USA för att ta reda på var hennes son nu finns, och vad han gör och om han minns hans riktiga mamma.
 
Som jag tidigare skrev så hade jag inga förhoppningar på den här filmen eftersom jag inte läst eller hört något om den innan, men oj så överraskad jag blev. För att inte prata om Judi Dench och Steve Coogan, som då spelar Philomena respektive Martin, och deras fantastiska samspel i filmen. Båda gör sina roller väl och inte för överdrivet och man gillar båda deras karaktärer redan från början. Jag älskar speciellt Judi Dench, hon gör en fenomenal roll, hennes karäktar är så rolig, otroligt söt, mysig och sympatisk!! Jag älskar också att man i ena sekunden sitter och gråter medans i andra brister ut i skratt. Också ett otroligt bra manus. Genomtänkt, sentimentalt och komiskt som aldrig blir för mycket. Manuset är i sin tur skrivet av huvudrillsinehavaren Steve Coogen och Jeff Pope.
 
En sorglig, men vacker film och det var inget som jag inte gillade eller jag tyckte de skulle ändra på. Kan rekommendera den här filmen starkt om ni är sugna på en dramafilm med inslag av komedi, men också bara för den var så bra och jag verkligen gilla den. Det luktar både årets bästa film och oscar lång väg, och jag hoppas för all del att den och de får de för det här var sjukt jävla bra. Skulle jag få bestämma skulle filmen både få Oscar, årets bästa film samt årets bästa kvinnliga huvudroll till Judi, och gärna bästa manliga till Steve med.
 
En varm brittisk, verklighetsbaserad film av Oscarsbelönade regissören Stephen Frears.
Se, skratta, gråt och njut. 5 av 5
1 Julia Almén:

skriven

Åh MÅSTE se. Såg chocolat igår och den var ju så himla bra ju? Precis vad jag var ute efter. Urmysig.

Svar: Ja den tycker jag absolut du ska se! Så himla bra bara! Haha men jag sa ju det! Chocolat är urmysig, och så ser allt så gott ut! Jag är nog aldrig sugen på choklad så mycket som jag är när jag ser den filmen! Hehehhe
hANNA

Kommentera här: